למה שיגר רבי דוד אבוחצירא שני ארגזי יין?

צבי הדס 1 Comment on למה שיגר רבי דוד אבוחצירא שני ארגזי יין?
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

בשנים האחרונות, כך נראה, הורגל עם ישראל למעמדים של 'סיום הש"ס'. בדרך כלל מדובר בלומדי מחזור הדף-היומי, או מסלולי לימוד אחרים. אך עדיין נדיר מאוד למצוא מעמד שבו מתכנסים 21 למדנים גאונים, שכל אחד מהם סיים את כל הש"ס בפעם השמינית לפחות ולא רק בלימוד, אלא גם נבחן עליו בעל פה בהצלחה – זה היה המעמד הנדיר שהתקיים בשבוע האחרון בביתו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א לע"נ הרבנית המנוחה בת שבע ע"ה, והפך לשיחת היום בבתי המדרש.

מי שעומד מאחורי המיזם האדיר הזה, הוא נשיא ומחולל הרעיון הנשגב של 'כולל ש"ס אידן' – הגאון רבי אברהם אייזען שליט"א גאב"ד פוזנא, המתגורר בפלטבוש שבארה"ב. לפני תשע שנים, הקים הגר"א אייזען את הכולל שכשמו כן מטרתו – כולל שכל לומדיו המה 'ש"ס אידן'. אברכים מופלגים שכל אחד מהם מסיים כל שנה את כל הש"ס כולו!!! גאב"ד פוזנא ברר קבוצה מזוקקת של אברכים מופלגים בתורה. גיל הלומדים נע מהצעיר בן י"ח שנים ועד למבוגרים בשנות הבינה.

קצב הלימוד בכולל מזכיר סיפורי הנהגות של גאוני עולם. הספק של שמונה דפי גמרא מדי יום – מיום ראשון עד חמישי – וארבעה דפים בערב שבת וארבעה דפים בשבת. בסוף כל חודש, חייב כל אברך ואברך לעמוד בבחינה – בעל פה ובכתב – על סכום של מאתיים עשרים וחמישה (225) דפי גמרא בידיעה ברורה, ובכל חצי שנה נערך על אלף ושלוש מאות וחמישים (1,350) דפי גמרא, ובסוף כל שנה מבחן מסכם על כל התלמוד בבלי – שהם אלפיים ושבע מאות ואחד עשר (2,711) דפים.

השבוע, כאמור, זכו כל האברכים לסיים את הש"ס במחזור השמיני, כאשר כל מחזור מורכב גם הוא מכמה וכמה חזרות תכופות. מה שאומר שהסיום הזה, כולל בתוכו בסביבות 100 סיומי ש"ס. לא בכדי, ניאות מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א, שהמיזם הקדוש הזה קרוב אל ליבו, לעצור את סדר יומו ולארח את האברכים הגאונים המסיימים, במעון קודשו למעמד מיוחד של סיום – שנערך לטובת נשמתה של הרבנית אשת חבר מרת בת שבע קנייבסקי ע"ה.

רגעים לפני מעמד הסיום, נכנס נשיא הכולל הגר"א אייזען שהגיע במיוחד מארה"ב כדי להשתתף במעמד, יחד עם רבני הכולל אל חדרו של מרן שר התורה שליט"א, יחד עם בניהם שבאו בבגדי שבת לחגוג את שמחתם. אלא שמרן שליט"א הפתיע את הנוכחים, ושאל "אפשר לבחון אתכם על כל הש"ס". מכאן ואילך החל מעמד מרגש של קידוש ה' עצום. כאשר שר התורה מציב שאלות שמצריכות ידיעה מקיפה בכל הש"ס. אך האברכים הוכיחו בקיאות מפליאה, שהוציאה את מרן שליט"א מגדרו בשל התפעלותו. לאחר המבחן, העיד הגאון רבי יצחק שאול קנייבסקי ואמר: "אני מקנא בכם. הרבה נבחנים אצל אבי מורי שליט"א, אבל אין כאלו שיודעים להשיב עד כדי כך".

לקראת הסיום השתא, שיגר כ"ק האדמו"ר רבי דוד חי אבוחצירא שליט"א מנהריה, שני ארגזי יין לכבודם של הלומדים מסיימי הש"ס, כשהוא מעתיר ברכות לנשיא הכולל גאב"ד פוזנא הנושא את עול הכולל על שכמו במסירות ובאהבה.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    מרגש !!! מי כעמך ישראל!

    אלו 'ה' חדשות של השבוע! לא עמונה וחוק ההסדרה וכל השטויות….

    מקבלים שאיפות 'לגדול', לההפך ל'חפצא של תורה'.

    אשריכם תלמידי חכמים